donderdag 19 april 2012

Afghanistan, 18 april 2012


Ben in Kabul gearriveerd de dag na de complexe aanslagen. Het betrof aanslagen in Wazir Akbar Khan Area (PD 10), Darulaman Road Area (PD 3), Jalalabad Road Area, voor degenen onder jullie die Kabul wat kennen. De  Taliban eist alle verantwoordelijkheid op. Het vuurgevecht begon vanop een appartement in aanbouw, de explosieven zijn aangevoerd in boxen die zogezegd bouwmaterialen moeten bevatten. De hoge graad van coördinatie wijst op een betrokkenheid van het Haqqani netwerk, die in september 2011 ook dergelijke gecombineerde aanslagen uitvoerde. De aanslag duurde 18 uur. Persoonlijk vond ik heel rustig in Kabul, toen ik aankwam.
De controlepunten zijn enorm toegenomen, en bij het binnenkomen van het GIZ guesthouse, staan er dadelijk 3 veiligheidsagenten, met wapens gericht op iedereen die binnenkomt. Dat geeft me soms een raar gevoel.
Maandagavond zijn er dan 289 meisjes leerlingen vergiftigd door het drinken van bestemd water, het gebeurde in Rustaq, waar ik ooit nog een project leidde.
Gisterenavond vertelde Zuhra, die ik al jaren ken, en die coördinatrice is van een lokale NGO, dat de Raad van Religieuze leiders in Kabul, graag een wet zou gestemd zien, die oplegt dat vrouwen en mannen niet meer samen aan een vergadering mogen deelnemen. Toch allemaal ontrustende berichten.

Morgen verlaat ik Afghanistan voor 2 weken, het beleven van de vrijheid zal deugd doen – samen met mijn team heb ik verschillende interessante workshops geleid. Kan dus vertrekken met een tevreden gemoed. 

5 opmerkingen:

  1. ToloTV spreekt van 150 meisjes die gehospitaliseerd zijn http://www.tolonews.com/en/afghanistan/5944-150-schoolgirls-poisoned-in-takhar
    Ook de BBC rapporteert dat er 40 zouden opgenomen geweest zijn en dan onmiddellijk vrijgelaten...de overige honderd zouden ernstig misselijk geweest zijn. Is een paar weken geleden nog gebeurd, toen men in Helmand de yoghurt van de politie vergiftigde http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-17597797

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilde, je hebt me ontmoet in de compoundvankunduz: ik was de Vlaamse militair die je tegenkwam. Wel, onze mensen hie rdoen er alles aan om de zaak zo goed mogelijk te onderzoeken en op te volgen. We proberen zo een steentje bij te dragen omdat iedereen onderwijs verdient. PS: mijn echtgenote studeert weldra af als onderwijzeres , was zelf in Kosovo en heeft respect voor (en stiekem jaloers op) Uw werk !Jan

      Verwijderen
    2. Dag Jan,
      Mijn geheugen is weer opgefrist. Ben momenteel thuis en vlieg woensdag terug naar Afghanistan. Heel fijn dat je mijn blog volgt.
      Wens je vrouw veel sprankelende momenten.

      Groetjes, Hilde

      Verwijderen
    3. Hilde ,lees net je bericht, had het druk want ministers Defensie & Ext affairs waren hier in KDZ, vandaar.
      Mijn echtgenote leest ook je blog, ze heeft er ook eentje gemaakt voor mijn afwezigheid, kijk maar eens: http://zonderjan.blogspot.com/
      Ik blijf waarschijnlijk in het vormingsmilieu van Defensie, mijn echtgenote gaat aan de slag als lerares in het najaar, we willen zeker in contact blijven uit respect en interesse voor hetgeen je doet ! hopelijk kunnen we ooit een steentje bijdragen... groetjes, Jan GEURTS

      Verwijderen
  2. Geniet 500% van je twee weken en laad je batterijtjes maar eens goed op . Wat een positivisme heb jij toch ! Supergroetjes ! Lieve

    BeantwoordenVerwijderen