donderdag 24 mei 2012

Mei 2012, nieuws uit de Hindu Kush - spanningen


Ben nu wel wat achterop geraakt met de informatie, drukke maand. Bij mijn aankomst begin mei, ben ik met het GIZ team, verantwoordelijk voor het wetenschapsonderwijs – onder mijn leiding naar Kunduz gereisd over de Salang tunnel. Het werd een lange rit, en nooit zag ik zoveel vrachtwagens aanschuiven, 50% gevuld met brandstof. Later die week is er inderdaad een truck in brand gevlogen.
In Kunduz heb ik twee dagen met het Ministerie van Onderwijs (MoE) gewerkt rond het opstellen van een project proposal om activiteiten te laten sponsoren door internationale donoren. We ontwikkelden samen een project met een aanvraag voor Engelse en computer lessen. De groep was heel gemotiveerd en bracht goede ideeën aan. Ze beweerden dat ze in de vluchtelingenkampen  in Pakistan noodhulp ontliepen omdat ze geen Engels spreken.  We startten met een lange discussie over de visie van het MoE in Kunduz. Ondertussen gaf ik ook feedback tijdens de workshop scheikunde, fysica en wiskunde. De lectoren leverden veel inspanningen om de methodologie van wetenschapsonderwijs te verbeteren: veel experimenten, veel observaties, verzorgde nota’s. Het hoofdstuk, over wiskundeonderwijs in graad 1 en 2 heb ik moeten annuleren, teveel didactische blunders.
Het guesthouse van GIZ in Kunduz is een ware bunker, en ik vond de avonden niet zo aangenaam.

Terug in Faizabad, veel vergaderingen die de praktijklessen van de studenten moeten voorbereiden, zaterdag 26 mei gaan we van start, of beter zouden we van start gaan …. Vorige nacht zijn er enkele lectoren van het Instituut voor Leerkrachtenopleiding( TTC)  aangehouden wegens ondergrondse activiteiten en banden met een radicale organisatie. Alle activiteiten zijn opgeschort, daar gaan al mijn voorbereidingen. Veel demonstraties! Eergisteren zijn in Yaftal, district niet zo ver van Faizabad 2 vrouwelijke dokters die werken voor Medair, gekidnapt. De meisjesscholen in de noordelijke provincies krijgen extra bewaking.
Enkele dagen terug was ik nog zo opgetogen over de vooruitgang en de goede atmosfeer in the TTC, maar mijn indrukken werden begraven. Ik had het vandaag enorm moeilijk, zo hard werken, zoveel inzet van mijn team en de activiteiten die zo vlug van de kaart worden geveegd.
 Nog dit, in 2009 werd de TTC officieel geopend en bood onderdak aan 700 studenten, nu zijn er 2,700 studenten ingeschreven, wat duidt op een succes voor het programma, maar dat vele problemen met zich meebrengt: sanitaire blokken over bevuild, te weinig klaslokalen met ongeveer 60 leerlingen/klas …
Soms voel ik me machteloos en radeloos, zoveel problemen. 

2 opmerkingen:

  1. hilde, opletten is de boodschap, goedweerk geleverd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hilde, gewoon een dikke knuffel om je te laten voelen dat we je nog steeds 'volgen' in je prachtige maar moeilijke project.
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen